Audyt stron i aplikacji - W transporcie lotniczym

W sektorze usług transportowych analizie zostały poddane 3 serwisy.

W analizie eksperckiej możliwe było uzyskanie maksymalnie 24 punktów.

Wyniki analizy eksperckiej dla stron www w sektorze transportowym
Liczba Suma Treści alternatywne Etykiety pól formularzy Struktura nagłówków Listy Kontrast tekstu Kontrast el. graficznych Tytuł strony Zrozumiałość linków Obsługa klawiaturą Język strony Bezpośredni dostęp Wyszukiwarka Użycie koloru Dopasowanie do ekranu
Max ilość punktów 24 2 2 2 2 2 2 1 2 2 1 1 1 2 2
Średnia 11,4 0,7 0,6 1,0 1,1 1,3 1,3 0,6 0,9 0,6 0,7 0,3 0,1 1,4 0,9
% 48% 33% 28% 50% 56% 67% 67% 56% 44% 28% 67% 33% 11% 72% 44%
 

„Na 2 z 3 analizowanych serwisów nie było możliwości obsługi za pomocą klawiatury, a jakość wykonania w kodzie HTML formularzy, przycisków elementów nawigacyjnych jest na bardzo niskim poziomie.”

W tej części możliwe było uzyskanie maksymalnie 8 punktów.

Lista zadań

  1. Znajdź numer na infolinię, pomoc.
  2. Wyszukaj połączenie lotnicze X – Y. Znajdź koszt biletu.
  3. Odszukaj informację na temat X.
  4. Zapoznaj się z aktualnością X.
Wyniki testów z użytkownikami dla stron www w sektorze transportowym 
Konsultant niewidomy Konsultant niedowidzący Konsultant głuchy Konsultant senior Konsultant śr. wykształcenie Średnia punktów
2,0 7,3 8,0 6,7 8,0 6,4
 

„Na jednej ze stron nie udało mi się wykonać żadnego zadania.”

Konsultant niewidomy

Szukanie informacji jest bardzo skomplikowane i często osoba niewidoma, wprowadzana jest w ogromne zakłopotanie. Przykładowo odszukanie podstawowych informacji odnośnie infolinii jest bardzo trudne lub niemożliwe.

Problemy ze zrozumieniem struktury opublikowanych treści, odczytem informacji itd. Dodatkowo, często zbyt wiele czasu potrzeba na odszukanie podstawowych informacji.

Problemy z poprawną hierarchią nagłówków, etykietami/opisami tekstowymi elementów funkcjonalnych i informacyjnych oraz wiele innych przyczyniają się do stwierdzenia, że serwisy są wyjątkowo nieprzyjazne dla użytkowników korzystających z czytników ekranowych.

Konsultant niedowidzący

Witryny z tego sektora są proste w obsłudze pewnie z racji skupienia się tylko na konkretnym temacie, co przekłada się na ilość prezentowanych informacji na stronach. Budowa nie jest bardzo skomplikowana i są one podobne do siebie. Posiadają dużo przestrzeni, panele promocyjne, informatory, wyszukiwarki lotów i wszystkie te elementy są dobrze rozmieszczone.

W tekście zastosowano kilka urozmaiceń graficznych, głównie w promowaniu ofert, promocji oraz ważnych informacji. Są to pogrubienia i powiększenia czcionek, zmiana kolorystyki tekstu. W informatorach czy artykułach tekst i tło są neutralne.

Ogólnie na stronach pracowało mi się w miarę dobrze. Z czasem wyszukałem prawie wszystkie potrzebne mi informacje. Na żadnej stronie nie znalazłem opcji poprawy dostępności.

Konsultantka seniorka

Na jednej z testowanych stron szybko mogłam odszukać informacje. Aktualności znajdowały się w centralnej części, a nie na pasku, który się cyklicznie zmienia. Na pozostałych stronach było to utrudnione. Trzeba wchodzić głębiej na podstrony, żeby uzyskać szukane informacje. Samo wyszukiwanie lotów nie sprawiło mi kłopotu. Szybko wybrałam kierunek i datę.  Od razu widziałam cenę. Było przejrzyście.

Konsultant ze średnim wykształceniem

Sektor transportowy oceniam bardzo dobrze. Niezbędne informacje łatwe w wyszukiwaniu. Według mnie strony są intuicyjne i przyjazne. Nie miałem na nich jakichkolwiek problemów. Ogólnie wszystko jest przejrzyste i czytelne.

Konsultantka głucha

Moim zdaniem strony w sektorze transportowym są łatwe w obsłudze i spokojnie można rezerwować wakacyjne loty. Układ treści z informacjami o lotach są zrozumiałe. Wyszukiwarki lotów oraz rezerwacje są łatwe w obsłudze. Treści są proste i zrozumiałe dla osób niesłyszących.

Maliny dostępności to antynagrody za rażące braki w dostępności cyfrowej dla osób z różnymi ograniczeniami, które mają na celu zwiększenie świadomości konieczności zapewnienia równego dostępu do informacji i usług online dla wszystkich użytkowników.

  1. Bardzo słaby kontrast (1.56:1) najistotniejszych pól wyszukiwarki lotów.
    Napisy Miejsce wylotu oraz Cel podróży o bardzo słabym kontraście
  2. Brak możliwości wyboru miejsc za pomocą klawiatury

W dwóch z trzech analizowanych serwisów stwierdzono brak możliwości obsługi większości elementów za pomocą klawiatury oraz niską jakość wykonania formularzy, przycisków i elementów nawigacyjnych w kodzie HTML. Jednoznacznie świadczy o tym ocena konsultanta niewidomego, który nie był w stanie wykonać większości zadań w tych serwisach. Brak wyszukiwarek treści dodatkowo utrudniał odnajdywanie informacji.

Osoby bez ograniczeń wzrokowych, które sprawnie posługują się myszą, prawdopodobnie bez problemów dotrą do informacji w badanych serwisach internetowych, jednakże dla pozostałych użytkowników może to być kłopotliwe  lub nawet niemożliwe.

  • Najmniej problemów: Użycie koloru
  • Najwięcej problemów: Wyszukiwarka

W sektorze transportowym analizie zostały poddane 3 aplikacje działające w obu systemach operacyjnych.

W analizie eksperckiej możliwe było zdobycie maksymalnie 22 punktów.

iOS - Wyniki analizy eksperckiej dla aplikacji mobilnych na systemie iOS w sektorze transportowym
Liczba Suma Etykiety przycisków Etykiety pól Nagłówki Elementy strukturalne Kontrast tekstów Kontrast elementów nietekstowych Orientacja Zarządzanie accessibility fokusem Tytuły Zamiennik gestów Grupowanie elementów
Max. liczba punktów 22 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Średnia 8,67 0,67 1 1 1 1 1 0 1 0,33 1 1
% 39% 34% 50% 50% 50% 50% 50% 0% 50% 17% 50% 50%
Android - Wyniki analizy eksperckiej dla aplikacji mobilnych na systemie Android w sektorze transportowym
Liczba Suma Etykiety przycisków Etykiety pól Nagłówki Elementy strukturalne Kontrast tekstów Kontrast elementów nietekstowych Orientacja Zarządzanie accessibility fokusem Tytuły Zamiennik gestów Grupowanie elementów
Max. liczba punktów 22 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Średnia 9,33 1 1,33 0,33 1 1 1 0 1 1 1 0,67
% 42% 50% 67% 17% 50% 50% 50% 0% 50% 50% 50% 34%
 

„W dwóch z trzech aplikacji wyszukanie połączenia przez osoby korzystające z aplikacji czytających jest niemożliwe, gdyż przyciski rozpoczynające wyszukiwanie są pomijane przez aplikacje czytające”.

W tej części możliwe było uzyskanie maksymalnie 6 punktów..

Lista zadań

  1. Wyszukaj połączenie z miasta X do miasta Y i zapoznaj się z jego ceną w najszybszym możliwym czasie.
  2. Zapoznaj się ze wskazaną aktualną ofertą promocyjną.
  3. W ustawieniach znajdź adres mailowy na test@widzialni.org.
Wyniki testów z użytkownikami dla aplikacji mobilnych w sektorze transportowym 
Konsultant niewidomy Konsultant niedowidzący Konsultant głuchy Konsultant senior Konsultant śr. wykształcenie Średnia punktów
1,00 3,0 4,0 3,67 3,33 3,0
 

„W częściach opisowych, drobnych informacjach ta czcionka jest pomniejszona oraz mniej wyraźna i czytelna.”

Konsultant niewidomy

W tej kategorii jest tylko jedna aplikacja, która daje możliwość odszukania połączenia. Proces nie jest łatwy, pojawiają się problemy, ale zadania są możliwe do zrealizowania. W przypadku pozostałych aplikacji jest to całkowicie niemożliwe – zbyt wiele błędów uniemożliwia skorzystanie z funkcjonalności aplikacji w sprawny i intuicyjny sposób.

Do tych problemów można zaliczyć m.in. brak możliwości skorzystania z aplikacji już na starcie, gdzie czytnik ekranu blokował się, komunikaty nie były anonsowane i miało miejsce niekontrolowane przez użytkownika działanie aplikacji.

Pozostałe problemy, które wpływają na sprawne korzystanie z aplikacji, to m.in.:

  • nie odczytuje ona języka systemu, co sprawia, że aplikacja od początku ma niepoprawny język. Należy odszukać ustawienia i ręcznie go zmienić, co jest pewną trudnością,
  • nie wszystkie elementy posiadają odpowiednią etykietę/opis tekstowy,
  • nie wszystkie widoki posiadają nagłówki, brak konsekwencji w ich stosowaniu,
  • problem z wprowadzaniem danych – brak klawiszy nawigacyjnych oraz paska narzędzi,
  • pojawiające się podpowiedzi – brak anonsowania dodatkowych komunikatów, przeniesienia fokusa na odpowiednie miejsce,
  • brak logiki w odczycie informacji, np. uruchomienie menu sprawia, że widok z elementami menu pojawia się ponad widokiem startowym, a fokus nie zostaje przeniesiony na początek, co sprawia, że osoba niewidoma jest wprowadzona w zakłopotanie ,
  • brak konsekwencji w tłumaczeniu elementów oraz niektórych treści,
  • brak wyróżnienia pewnych sekcji,
  • niepoprawne lądowanie fokusu,
  • uruchamianie przeglądarki Safari bez wyraźnego działania użytkownika (w niekontrolowany sposób),
  • brak identyfikacji elementów aktywnych.
Konsultant niedowidzący

Aplikacje z tej kategorii  są stosunkowo proste w swojej budowie, zawierają delikatne oprawy kolorystyczne i graficzne, najczęściej dobrane do logo firmy, które reprezentują. Liczba zdjęć też jest niewielka, zastosowane są w przypadkach prezentacji ofert i produktów lub po prostu dla urozmaicenia.

Tekstu jest niewiele, pojawia się w głównych wątkach, tematach, nagłówkach. Tam, gdzie aplikacja chce na coś zwrócić uwagę odbiorcy, to czcionka jest duża i wyraźna oraz ma szereg wyróżnień . W częściach opisowych i mniej istotnych informacjach ta czcionka jest pomniejszona, mniej wyraźna i czytelna. Można by było poprawić trochę tekst, dodać elementy, które sprawią, że jego czytelność będzie lepsza.

Elementy konstrukcji aplikacji, takie jak: obrysy pól, grubości obramowań czy widoczność elementów funkcyjnych, w niektórych przypadkach mogłyby być bardziej wyraźne, choćby grubości linii czy lepsze uwydatnienie dolnego panelu menu. Gdyby te elementy poprawić, myślę, że z aplikacji korzystałoby się lepiej.

Konsultantka seniorka

Szukanie połączeń w tej aplikacji jest bardzo proste, łatwiejsze niż w innych aplikacjach. Cena jest wyświetlana od razu. Kalendarz również jest łatwy w obsłudze. Znalezienie adresów nie sprawiło mi problemu. Ilość informacji dotyczących promocji jest niewielka. Reklam nie jest zbyt dużo.

Konsultant ze średnim wykształceniem

Aplikacje są w miarę proste w obsłudze, lecz pojawiają się problemy. Najwięcej trudności sprawia zmiana danych dotyczących adresu e-mail. Średnio zaawansowany użytkownik powinien sobie poradzić z podstawowymi czynnościami czy zamówieniem połączenia, lecz laik może mieć trudności. Ogólnie nie jest źle, lecz mogłoby być lepiej.

Konsultantka głucha

Ogólnie rzecz biorąc, aplikacja jest bardzo kolorowa i dobrze zorganizowana, łatwa w obsłudze i intuicyjna. Wyszukiwanie połączeń jest łatwe dzięki wyraźnym przyciskom pozwalającym na określenie miejsca i terminu podróży. Informacje na temat promocji są zrozumiałe także dla osób niesłyszących, co jest dużym atutem.

Maliny dostępności to antynagrody za rażące braki w dostępności cyfrowej dla osób z różnymi ograniczeniami, które mają na celu zwiększenie świadomości konieczności zapewnienia równego dostępu do informacji i usług online dla wszystkich użytkowników.

Na jednym z widoków z tekstami przedzielonym elementami nawigacyjnymi wszystkie teksty są odnajdowane przez aplikacje czytające jako jeden kontener, a przyciski dopiero później, co nie pozwala zrozumieć kontekstu treści tych przycisków.

W sektorze transportowym tylko jedna z analizowanych aplikacji umożliwia wyszukanie połączenia i zakup biletu przez osoby korzystające z aplikacji czytających. Niestety, w pozostałych dwóch aplikacjach przyciski do wyboru dat połączeń lub miejsc są pomijane podczas odczytu, uniemożliwiając przejście do kolejnego kroku.

Ponadto, w tych aplikacjach występują również inne powszechne błędy związane z dostępnością cyfrową, takie jak: angielskie etykiety przycisków oraz problemy z przenoszeniem accessibility fokusu pomiędzy widokami. W jednej z aplikacji można zauważyć nieprawidłowe przenoszenie accessibility fokusu w obrębie jednego widoku, co powoduje duże zakłopotanie.

Podobnie jak w innych sektorach, nie widać znaczących różnic w dostępności aplikacji na system Android i iOS, choć minimalnie lepsze wyniki można zaobserwować w przypadku aplikacji na system Android.

  • Najmniej problemów:
    • iOS: Kontrast tekstów
    • Android: Kontrast tekstów
  • Najwięcej problemów:
    •  iOS: Tytuły widoków
    •  Android: Nagłówki