Audyt stron i aplikacji - W bankowości

W sektorze bankowym analizie zostało poddanych 5 serwisów.

W analizie eksperckiej możliwe było uzyskanie maksymalnie 24 punktów.

Wyniki analizy eksperckiej dla stron www w sektorze bankowym
Liczba Suma Treści alternatywne Etykiety pól formularzy Struktura nagłówków Listy Kontrast tekstu Kontrast el. graficznych Tytuł strony Zrozumiałość linków Obsługa klawiaturą Język strony Bezpośredni dostęp Wyszukiwarka Użycie koloru Dopasowanie do ekranu
Max ilość punktów 24 2 2 2 2 2 2 1 2 2 1 1 1 2 2
Średnia 14,2 1,0 1,3 1,0 1,3 1,0 1,3 0,8 0,9 0,5 1,0 0,4 0,8 1,2 1,6
% 59% 50% 63% 50% 67% 50% 67% 80% 47% 27% 100% 40% 80% 60% 80%
 

„Na stronie jednego z banków kontrast większości treści był tak słaby, że po pół godziny analizy miałem dość z powodu zmęczonego wzroku. Myślałem o tym, aby jak najszybciej skończyć analizę i zamknąć tę stronę.”

W tej części możliwe było uzyskanie maksymalnie 8 punktów.

Lista zadań

  1. Znajdź na stronie numer na infolinię banku.
  2. Znajdź na stronie placówkę banku znajdującą się najbliżej Twojego miejsca zamieszkania.
  3. Uruchom wniosek o otwarcie konta wspólnego bez opcji wysyłki formularza na końcu.
  4. Odszukaj na stronie informacje na temat kosztów konta bankowego dla młodych osób w wieku szkolnym.
Wyniki testów z użytkownikami dla stron www w sektorze bankowym 
Konsultant niewidomy Konsultant niedowidzący Konsultant głuchy Konsultant senior Konsultant śr. wykształcenie Średnia punktów
3,2 7,0 7,8 7,2 7,6 6,6
 

„W przypadku kilku stron proces poruszania się, odczytu informacji i jej szukania był wyjątkowo utrudniony.”

Konsultant niewidomy

W serwisach bankowych istnieje wiele obszarów, które utrudniają sprawną nawigację oraz odczyt informacji.

Przykładem mogą być m.in. kontrolki formularzy, które nie zawsze posiadają etykietę lub jest ona niejednoznaczna. Dodatkowo występowały problemy z walidacją, co wprawiało w zakłopotanie – brak anonsowania odpowiednich komunikatów sprawiało wrażenie, że coś nie działa.

W większości przypadków hierarchia nagłówków nie oddawała w pełni struktury opublikowanych treści, co utrudniało intuicyjną nawigację i wyszukiwanie informacji.

Przykładowe strony z sektora bankowego nie są w pełni przyjazne dla osób korzystających z czytników ekranowych. W przypadku kilku z nich proces poruszania się, odczytu informacji i jej szukania był wyjątkowo utrudniony.

Konsultant niedowidzący

Jeśli chodzi o strony działające w branży bankowej, to charakteryzują się dość dużym urozmaiceniem kolorystycznym oraz graficznym. Najczęściej elementy te są dobrze rozmieszczone na stronie, nie przeszkadzają klientowi w odbiorze tekstu, często też pełnią funkcję wyróżniającą, która ma zwrócić uwagę odbiorcę na coś ważnego.

Tekst na stronach przeważnie ma dużo różnego rodzaju urozmaiceń, co przekłada się na lepszy odbiór, a w częściach opisowych przeważnie jest on poprawny, czytelny i przejrzysty. Czasami zdarzało się, że był on niedopasowany do koloru tła bądź czcionka była zbyt drobna lub mało wyrazista.

Jeśli chodzi o uzyskiwanie informacji, to nie miałem większych problemów z ich wyszukaniem i odczytaniem. Większość stron nie miała opcji dostępności bądź były one rozmieszczone w mniej oczywistych miejscach, choć w niektórych przypadkach, zwłaszcza niedostosowania tekstu do tła bądź rozmiaru czcionki, sprawdziłyby się. Ogólnie oceniam ten sektor dobrze.

Konsultantka seniorka

Zadania nie były bardzo trudne, ale miałam problem z przechodzeniem na następną stronę i szukaniem elementów z zadań. Kiedy szukałam oddziałów, nie zawsze były one wyświetlane w prosty dla mnie sposób.

Wypełnianie danych przy zakładaniu konta było proste. Kontakt powinien być bardziej wyróżniony, dużymi literami i zawsze w tym samym miejscu. Informacje o kosztach konta dla młodych były dla mnie czytelne, inaczej było tylko przy pierwszym banku.

Konsultant ze średnim wykształceniem

Strony z sektora bankowego są proste w obsłudze. Brak problemów z wyszukiwaniem niezbędnych informacji dla użytkownika. Bezproblemowa obsługa. Przyjazny dla użytkownika. Serwisy przygotowane prosto i przejrzyście. Proste w obsłudze dla każdego –  zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych użytkowników.

Konsultantka głucha

Ogólnie strony w sektorze bankowym są pozytywne, ponieważ są łatwe w obsłudze. Informacje na stronach w wytypowanych zadaniach są zrozumiałe. Na jednej ze stron nie mogłam zobaczyć miejscowości na mapie i pogubiłam się, chcąc odnaleźć swoje miejsce zamieszkania. Ogólnie jestem zadowolona, ponieważ na niektórych stronach jest dostęp do języka migowego.

Maliny dostępności to antynagrody za rażące braki w dostępności cyfrowej dla osób z różnymi ograniczeniami, które mają na celu zwiększenie świadomości konieczności zapewnienia równego dostępu do informacji i usług online dla wszystkich użytkowników.

  1. Kontrast treści w stosunku do tła na poziomie 2.85:1
    Zrzut ekranu jasno zielonego tekstu Konto osczędnościowe na białym tle
  1. Brak możliwości obsługi za pomocą klawiatury, głównie z powodu braku widocznego fokusu.

Średnia ocena dostępności stron internetowych sektora bankowego jest najwyższa ze wszystkich i to zarówno w części eksperckiej, jak i w testach z użytkownikami. Nie można jednak stwierdzić, że strony zostały przygotowane z myślą o wszystkich użytkownikach.

Największe problemy może sprawiać użytkownikom obsługa za pomocą klawiatury, co bezpośrednio dotyczy użytkowników korzystających z czytników ekranu, dla których ten sposób nawigacji jest najważniejszy. Sytuację pogarszają dodatkowe braki w opisach elementów aktywnych, takich jak: pola formularzy, przyciski i linki. W rezultacie wspomniana grupa użytkowników doświadcza największych trudności z pozyskiwaniem informacji i obsługą strony. Ten fakt jest wyraźnie widoczny na wykresie stopnia wykonania zadań.

  • Najmniej problemów: Deklaracja języka strony
  • Najwięcej problemów: Obsługa klawiaturą

W sektorze bankowym analizie zostało poddanych 5 aplikacji działających w obu systemach operacyjnych.

W analizie eksperckiej możliwe było zdobycie maksymalnie 22 punktów.

iOS - Wyniki analizy eksperckiej dla aplikacji mobilnych na systemie iOS w sektorze bankowym
Liczba Suma Etykiety przycisków Etykiety pól Nagłówki Elementy strukturalne Kontrast tekstów Kontrast elementów nietekstowych Orientacja Zarządzanie accessibility fokusem Tytuły Zamiennik gestów Grupowanie elementów
Max. liczba punktów 22 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Średnia 10,6 1 1 1 1 1,2 1 0,4 1 1 1,2 0,8
% 48% 50% 50% 50% 50% 60% 50% 20% 50% 50% 60% 40%
Android - Wyniki analizy eksperckiej dla aplikacji mobilnych na systemie Android w sektorze bankowym
Liczba Suma Etykiety przycisków Etykiety pól Nagłówki Elementy strukturalne Kontrast tekstów Kontrast elementów nietekstowych Orientacja Zarządzanie accessibility fokusem Tytuły Zamiennik gestów Grupowanie elementów
Max. liczba punktów 22 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Średnia 9,2 1 0,8 0,4 0,8 1,2 1 0,4 0,8 0,6 1,2 1
% 42% 50% 40% 20% 40% 60% 50% 20% 40% 30% 60% 50%
 

„Aby użytkownik korzystający z aplikacji czytającej i posługujący się językiem polskim na co dzień mógł obsłużyć aplikacje, musi znać język angielski z powodu nieprzetłumaczonych etykiet przycisków.”

W tej części możliwe było uzyskanie maksymalnie 6 punktów..

Lista zadań

  1. Zmień w aplikacji limit dzienny wypłat w bankomacie na kwotę 1000 zł.
  2. Odszukaj w historii transakcji informację na temat wydatku w dniu 31.01.2023.
  3. Wykonaj przelew krajowy na kwotę 1 zł do swojej bliskiej osoby.
Wyniki testów z użytkownikami dla aplikacji mobilnych w sektorze bankowym 
Konsultant niewidomy Konsultant niedowidzący Konsultant głuchy Konsultant senior Konsultant śr. wykształcenie Średnia punktów
3 6,0 4,0 5,0 6,0 4,8
 

„Aplikacja łatwa w użytkowaniu i przejrzysta. Wszystko działa jak należy.”

Konsultant niewidomy

W aplikacji występuje kilka problemów, które powodują zakłopotanie i irytację użytkownika. Po pierwsze, pojawiają się trudności z poprawnym lądowaniem fokusu, co utrudnia nawigację. Po drugie, występują utrudnienia polegające na nielogicznej lub niepoprawnej hierarchii nagłówków w różnych widokach, co wydłuża lub uniemożliwia znalezienie potrzebnych informacji.

Kolejną przeszkodą jest niepoprawne anonsowanie pól edycji podczas wprowadzania kodu PIN. Brak jasnego komunikatu na przykład o tym, który z czterech znaków PIN-u jest aktualnie wprowadzany (tj. pierwszy z 4, 2 z 4 itd.), co może prowadzić do błędów tak poważnych w skutkach, jak blokada konta bankowego / profilu w serwisie internetowym.

Brak identyfikacji aktywnych elementów, czyli tych, z którymi można wchodzić w interakcję, powoduje dezorientację i w zależności od typu tych elementów może utrudnić lub nawet uniemożliwić skorzystanie z aplikacji.

Niektóre obszary aplikacji nie są wystarczająco intuicyjne, co powoduje trudności w odszukaniu pewnych funkcjonalności podczas jej użytkowania.

Konsultant niedowidzący

Zadania wykonałem bez większych problemów, prawdopodobnie też dlatego, że jestem długoletnim użytkownikiem tej aplikacji i klientem banku. Budowa aplikacji jest dość prosta, ma delikatną oprawę kolorystyczną i graficzną, która nie dominuje nad innymi elementami konstrukcji aplikacji. Tło jest utrzymane w neutralnych odcieniach bieli i bardzo jasnego dodatkowego koloru używanego przez bank.

Pola do wypełnienia mogłyby posiadać nieco grubsze obramowanie, podobnie jak linie, które pełnią rolę elementu oddzielającego. Tekst zawarty w oknach, panelach informacyjnych oraz przyciskach jest czytelny, posiada wystarczającą ilość pogrubień, czcionka ma odpowiednią wielkość i nawet bez dodatkowych wyróżnień jest czytelna. Problem pojawia się wtedy, gdy zastosowany rozmiar czcionki jest mniejszy, a przez to czcionka staje się mniej wyraźna  Przejrzystość i przestrzeń w aplikacji są poprawne z racji niewielkiej liczby elementów konstrukcyjnych.

Konsultantka seniorka

Nie miałam problemu z wykonywaniem zadań, wszystko poszło szybko. Miałam problem natomiast z wyszukaniem ustawień. Nie było to do końca intuicyjne dla mnie. Duża zaletą aplikacji bankowej jest brak reklam i okienek.

Konsultant ze średnim wykształceniem

Aplikacja z sektora bankowego działa bezproblemowo i jest łatwa w obsłudze. Wszystkie operacje są bardzo proste i intuicyjne, co sprawia, że korzystanie z niej jest przyjemne. Aplikacja działa sprawnie i zgodnie z oczekiwaniami. Jest przyjazna nawet dla użytkowników o średnim poziomie zaawansowania. Nie mam żadnych zastrzeżeń do aplikacji.

Konsultantka głucha

Niestety, napotkałem problem w jednej z aplikacji próbując zmienić limit wypłat w bankomacie na kwotę 1000 zł. Uważam, że to bardzo ważne, aby ta opcja była dostępna w ustawieniach. Ogólnie rzecz biorąc, aplikacja jest bardzo interesująca i łatwa w obsłudze. Historia transakcji jest czytelna, a informacje dotyczące wypłat i wpłat są dokładne. Operacja realizacji przelewów jest bardzo łatwa i intuicyjna.

Maliny dostępności to antynagrody za rażące braki w dostępności cyfrowej dla osób z różnymi ograniczeniami, które mają na celu zwiększenie świadomości konieczności zapewnienia równego dostępu do informacji i usług online dla wszystkich użytkowników.

  1. Po otwarciu jednego z widoków z włączoną aplikacją czytającą accessibility fokus jest przenoszony na ostatni element widoku.
  2. Jedna z aplikacji bardzo często zawiesza się z działającą aplikacją czytającą i powoduje wyjście na pulpit. Problemu nie zaobserwowano przed włączeniem aplikacji czytającej.

Aplikacje z sektora bankowego wypadają najlepiej w porównaniu do innych sektorów, choć nie są pozbawione podstawowych błędów związanych z dostępnością cyfrową przede wszystkim dla użytkowników korzystających z aplikacji czytających.

Jednym z głównych problemów jest słabe wykorzystanie nagłówków, zwłaszcza w przypadku systemu Android, jak również duża liczba elementów nawigacyjnych z błędnymi lub pustymi etykietami tekstowymi. To utrudnia użytkownikom orientację w aplikacji i może prowadzić do dezorientacji.

Już na tym etapie audytów eksperci zaobserwowali prawidłowość, widoczną w pozostałych sektorach, polegającą na tym, że aplikacje na system Android są zazwyczaj znacznie lepiej zaprojektowane aniżeli na system iOS.

  • Najmniej problemów:
    • iOS: Kontrast tekstów
    • Android: Kontrast tekstów
  • Najwięcej problemów:
    •  iOS: Grupowanie elementów
    •  Android: Nagłówki