Audyt stron i aplikacji - W e-commerce

W sektorze e-commerce analizie zostało poddanych 9 serwisów.

W analizie eksperckiej możliwe było uzyskanie maksymalnie 24 punktów.

Wyniki analizy eksperckiej dla stron www w sektorze e-commerce
Liczba Suma Treści alternatywne Etykiety pól formularzy Struktura nagłówków Listy Kontrast tekstu Kontrast el. graficznych Tytuł strony Zrozumiałość linków Obsługa klawiaturą Język strony Bezpośredni dostęp Wyszukiwarka Użycie koloru Dopasowanie do ekranu
Max ilość punktów 24 2 2 2 2 2 2 1 2 2 1 1 1 2 2
Średnia 12,2 1,0 0,6 0,8 0,8 1,2 1,2 0,7 1,0 0,5 0,9 0,1 0,8 1,4 1,3
% 51% 48% 30% 41% 39% 59% 59% 74% 50% 24% 89% 15% 81% 69% 63%
 

„Gdyby wyczerpały mi się baterie w myszce, to nie byłbym w stanie praktycznie nic zrobić używając tylko klawiatury.”

W tej części możliwe było uzyskanie maksymalnie 8 punktów.

Lista zadań

  1. Znajdź numer na infolinię, pomoc.
  2. Za pomocą wyszukiwarki znajdź przedmiot X oraz zapoznaj się z jego ceną.
  3. Zapoznaj się z aktualnością/informacją X.
  4. Odszukaj informacje na temat opcji płatności za produkty/cennika dostaw/zwrotu towarów.
Wyniki testów z użytkownikami dla stron www w sektorze e-commerce 
Konsultant niewidomy Konsultant niedowidzący Konsultant głuchy Konsultant senior Konsultant śr. wykształcenie Średnia punktów
2,3 7,2 8,0 7,1 7,6 6,4
 

„Zbyt dużo wyskakujących reklam i promocji, co zniechęca do pozostania na niektórych serwisach.”

Konsultant niewidomy

Testowane serwisy nie posiadają poprawnej hierarchii nagłówków, a niektóre w ogóle ich nie miały. Utrudnia to znacznie sprawną nawigację oraz zapoznanie się ze strukturą opublikowanych treści. Ma to szczególne znaczenie, kiedy są one rozbudowane.

Dotarcie do podstawowych informacji, jak np. pomoc, numer telefonu, jest wyjątkowo trudna.

Wiele elementów posiada niepoprawne etykiety/opisy tekstowe, co sprawia, że odczyt informacji jest utrudniony lub niemożliwy.

Mało intuicyjna nawigacja oraz problemy z prawidłową identyfikacją elementów funkcjonalnych sprawia, że strony te są wyjątkowo nieprzyjazne dla osób korzystających z czytników ekranowych.

Występowały także problemy z poprawnym „lądowaniem” fokusu, co w przypadku jednego z serwisów było wyjątkowo irytujące.

Konsultant niedowidzący

Strony w tym sektorze są bogate w zdjęcia i prezentacje swoich produktów. Dodatkowo charakteryzują się dużym urozmaiceniem kolorystycznym, ponieważ ich celem jest zainteresowanie odbiorcy bądź zaprezentowanie ciekawych ofert. Czasami te zabiegi wydawały mi się zbyt agresywne. Były dość angażujące, a w związku z moim problemem potrzebowałem dużo czasu, aby odnaleźć się na stronie.

Ogólnie strony i ich funkcjonalności działały dobrze. Nie miałem większych problemów z poruszaniem się po nich, lecz potrzebowałem chwili, aby się z nimi zapoznać. Tekst przeważnie jest czytelny i klient może zapoznać się z asortymentem. Dodatkowo zastosowane są różnego rodzaju wyróżnienia i czcionki, np. powiększenie, pogrubienie, zmiana koloru czy umiejscowienie teksu na kolorowym tle, ale nie zawsze wszystkie elementy strony ze sobą kontrastowo współgrały. Na większości stron nie znalazłem żadnych opcji, które poprawiłyby ich czytelność, np. poprzez zmianę kolorystyki lub jej uspokojenia z racji użycia zbyt wielu kolorów.

Konsultantka seniorka

Na stronach w tym sektorze pracowałam szybciej niż na stronach w sektorze bankowym. Szybko wyszukiwałam informacje. Natomiast informacje na temat promocji są dla mnie mało przejrzyste. Znikają ze strony głównej, że nawet ich nie byłam w stanie przeczytać. Zawsze musiałam dłużej wyszukiwać tego typu produktów. Strony sklepów internetowych są proste w obsłudze. Wszystkie ważne informacje są na dole. Szybko mogłam je odnaleźć.

Konsultant ze średnim wykształceniem

Ogólnie większość stron jest w miarę przejrzystych i czytelnych poza kilkoma wyjątkami. Na kilku portalach miałem problem ze znalezieniem podstawowych informacji dotyczących kontaktu telefonicznego. Zbyt dużo wyskakujących reklam i promocji, co zniechęca do pozostania na niektórych serwisach. Plusem sektora e-commerce jest brak problemów z wyszukiwaniem i odnajdywaniem interesujących produktów i informacji niezbędnych do ich zakupów.

Konsultantka głucha

Ogólnie strony w sektorze e-commerce są przyjazne, ponieważ obsługa zakupów jest bardzo łatwa. Układ treści jest zrozumiały. Produkty, informacje o płatnościach, metodach dostawy czy zwrotu towarów są łatwe do odnalezienia. Obsługa jest dla mnie bezproblemowa, ponieważ zamiast tracić czas na dojechanie do sklepu stacjonarnego, mogę szybko zrobić zakupy online i mieć więcej czasu dla dziecka :)

Maliny dostępności to antynagrody za rażące braki w dostępności cyfrowej dla osób z różnymi ograniczeniami, które mają na celu zwiększenie świadomości konieczności zapewnienia równego dostępu do informacji i usług online dla wszystkich użytkowników.

  1. Tekst linku przeznaczony dla aplikacji asystujących brzmi: "btn btn--full btn--size2 btn--with-action"
  2. Brak możliwości obsługi za pomocą klawiatury, głównie z powodu braku widocznego fokusu.

Firmy z sektora e-commerce przykładają dużą wagę do tytułów stron, które mają wpływ na ich pozycjonowanie w Internecie, a przede wszystkim na odnajdywanie produktów. Ten aspekt został również zauważony przez konsultantów. W każdym serwisie występują wyszukiwarki, jednak w większości przypadków brakuje ich w koszykach.

Konsultanci wyrazili negatywną opinię na temat reklam w niektórych serwisach, które w wielu przypadkach ocenili jako zbyt natarczywe.

Najgorzej była jednak oceniana semantyka strony, która jest kluczowa z punktu widzenia aplikacji asystujących oraz obsługi za pomocą klawiatury. Bez myszy lub touchpada szanse na obsługę większości stron są niewielkie. Ten aspekt, słusznie zresztą, nie uszedł uwadze konsultanta niewidomego.

Ciekawe jest jednak to, że mimo słabego ogólnego wyniku dla sektora e-commerce, to właśnie jedna ze stron tego sektora wypadła najlepiej spośród wszystkich analizowanych w raporcie.

  • Najmniej problemów: Deklaracja języka strony
  • Najwięcej problemów: Bezpośredni dostęp

W sektorze e-commerce analizie zostało poddanych 8 aplikacji działających w obu systemach operacyjnych.

W analizie eksperckiej możliwe było zdobycie maksymalnie 22 punktów.

iOS - Wyniki analizy eksperckiej dla aplikacji mobilnych na systemie iOS w sektorze e-commerce
Liczba Suma Etykiety przycisków Etykiety pól Nagłówki Elementy strukturalne Kontrast tekstów Kontrast elementów nietekstowych Orientacja Zarządzanie accessibility fokusem Tytuły Zamiennik gestów Grupowanie elementów
Max. liczba punktów 22 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Średnia 7,75 0,75 0.87 0,25 0,87 1,25 1 0,25 0,87 0,37 0,5 0,75
% 35% 38% 44% 13% 44% 63% 50% 13% 44% 19% 25% 38%
Android - Wyniki analizy eksperckiej dla aplikacji mobilnych na systemie Android w sektorze e-commerce
Liczba Suma Etykiety przycisków Etykiety pól Nagłówki Elementy strukturalne Kontrast tekstów Kontrast elementów nietekstowych Orientacja Zarządzanie accessibility fokusem Tytuły Zamiennik gestów Grupowanie elementów
Max. liczba punktów 22 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Średnia 9,25 0,87 1,25 0,12 0,75 1,25 1 0,75 0,87 0,62 0,5 1,25
% 42% 44% 63% 6% 38% 63% 50% 38% 44% 31% 25% 63%
 

„Wiele widoków w aplikacji jest przeładowane treścią, co powoduje dużą ilość błędów, a przez to niekomfortową lub błędną pracę z aplikacjami czytającymi”.

W tej części możliwe było uzyskanie maksymalnie 6 punktów..

Lista zadań

  1. Znajdź produkt X, dodaj go do koszyka i przejdź cały proces zakupu bez potwierdzenia płatności.
  2. Zapoznaj się z treścią wskazanego artykułu o promocyjnych ofertach lub dodaj ogłoszenie z podanymi danymi.
  3. Zmień w ustawieniach adres mailowy na test@widzialni.org
Wyniki testów z użytkownikami dla aplikacji mobilnych w sektorze e-commerce
Konsultant niewidomy Konsultant niedowidzący Konsultant głuchy Konsultant senior Konsultant śr. wykształcenie Średnia punktów
1,13 4,50 5,75 5,25 5,13 4,35
 

„W większości przypadków wykonanie zadań sprawiało wiele trudności lub były one niemożliwe do zrealizowania.”

Konsultant niewidomy

Większość aplikacji z sektora e-commerce jest „nieprzyjazna” dla osób korzystających z czytników ekranowych. Najczęściej występujące problemy to: brak nagłówków lub konsekwencji w ich stosowaniu na wszystkich widokach w aplikacji, brak etykiet/opisów tekstowych elementów lub niejednoznaczne etykiety, obcojęzyczne etykiety i teksty, brak identyfikacji ról elementów aktywnych (np. przycisk, regulacja itd.), brak przekazywania stanu elementów (np. zwinięte / rozwinięte) itd. W większości przypadków wykonanie zadań sprawiało wiele trudności lub były one niemożliwe do zrealizowania (ogromne zakłopotanie lub mało intuicyjne poruszanie się po aplikacji).

Konsultant niedowidzący

Aplikacje z tej kategorii przodują w prezentacji produktów za pomocą zdjęć i ich opisów. Takie jest ich główne założenie. Na białym lub szarawym tle znajdziemy panele z informacjami, ofertami i promocjami. Urozmaicenie kolorystyczne nie jest tak szeroko stosowane, przeważnie odnosi się do wyróżnienia ofert, ciekawych wątków w aplikacji bądź tła, a także elementów funkcyjnych aplikacji. Tekst pojawia się najczęściej w opisach produktów, natomiast większe urozmaicenie zastosowano w nagłówkach czy opisach promocji i te właśnie elementy są najbardziej czytelne.

Tam, gdzie zastosowano mniejsze czcionki lub zmianę ich kolorystyki na odcienie szarości, tekst był znacznie mniej czytelny. Budowa i elementy funkcyjne najczęściej były poprawne. Zdarzały się problemy z mało wyraźnym obramowaniem lub słabo wyeksponowaną wyszukiwarką bądź zbyt delikatnie zaznaczonym panelem menu. Nie zauważyłem żadnych udogodnień poprawy dostępności, chociażby zmiany kontrastu bądź powiększenia liter, co czasem  mogłoby się przydać.

Konsultantka seniorka

Ogólne wrażenie – obsługa nie jest trudna. Czasem są reklamy, które mi przeszkadzają w drodze do poszukiwanego miejsca . Na początku nie wiedziałam, że ołówek oznacza edycję. Wyszukiwarki działają poprawnie, od razu wszystko się znajduje. Zdecydowanie łatwiej mi było wykonać polecenia

Konsultant ze średnim wykształceniem

Sektor ogólnie prosty w obsłudze, choć niektóre aplikacje wymagają więcej czasu na znalezienie bądź zmianę danych konta. Wszystko czytelne i intuicyjne. Aplikacje nie sprawiają większych problemów. Sektor przyjazny dla użytkownika. Aplikacje przejrzyste. Interfejs zachęcający do korzystania z aplikacji.

Konsultantka głucha

Wszystkie aplikacje z sektora e-commerce są bardzo łatwe w obsłudze. Regularnie korzystam z zakupów przez Internet i jestem bardzo zadowolona z tych aplikacji. Interfejs jest intuicyjny, a obsługa wymaga tylko kilku kliknięć. Wyszukiwarka w aplikacji jest prosta i precyzyjna, dokładnie znajduje to, czego szukam, kiedy chcę coś kupić.

Maliny dostępności to antynagrody za rażące braki w dostępności cyfrowej dla osób z różnymi ograniczeniami, które mają na celu zwiększenie świadomości konieczności zapewnienia równego dostępu do informacji i usług online dla wszystkich użytkowników.

  1. W jednej z aplikacji e-commerce’owych czytnik ekranu nie odnajduje wszystkich treści na widoku, są one pomijane podczas nawigacji, uniemożliwiając zapoznanie się z prezentowaną ofertą.
  2. Po otwarciu widoku z ustawieniami konta accessibility fokus pozostaje na poprzednim widoku.

Wśród analizowanych aplikacji znajduje się jedna, która w znacznym stopniu wyróżnia się pod względem wysokiego poziomu dostępności cyfrowej na tle pozostałych. Testy użytkowników potwierdzają ten fakt. Jest to jedyna aplikacja w całym raporcie, która rozpoznaje włączoną aplikację czytającą i dostosowuje się do jej działania, oferując dodatkowe udogodnienia, które ułatwiają nawigację po poszczególnych widokach.

Niestety, pozostałe aplikacje znacznie odbiegają od wspomnianej wcześniej, na niekorzyść, charakteryzując się typowymi błędami dostępności, takimi jak: angielskie etykiety lub etykiety będące nazwami plików z rozszerzeniem oraz słabe użycie nagłówków i tytułów, które sporadycznie są właściwie anonsowane przez aplikacje czytające.

W jednej z aplikacji użytkownik korzystający z aplikacji czytającej nie ma możliwości dotarcia do wielu treści ze względu na pomijanie ich przez czytnik ekranu.

Podobnie jak w sektorze bankowym, również w sektorze e-commerce aplikacje na system Android są lepiej przygotowane niż na system iOS.

  • Najmniej problemów:
    • iOS: Etykiety pól
    • Android: Kontrast tekstów
  • Najwięcej problemów:
    •  iOS: Tytuły widoków
    •  Android: Grupowanie elementów