Nowe regulacje w Europejskim Akcie Dostępności (EAA)

Czym jest Europejski Akt Dostępności i jakiego sektora rynku dotyczy?

 Europejska ustawa w sprawie dostępności (EAA – European Accessibility Act) to dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie dostępności do rynku, która istotnie rozszerza wymogi wobec dostępności produktów i usług skierowanych do konsumenta, oferowanych w Unii Europejskiej.

EAA reguluje oferty sektora prywatnego i ma zastosowanie do zamówień sektora publicznego na produkty i usługi objęte ustawą. Dyrektywa ma służyć realizacji postanowień Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.

EAA weszła w życie 27 czerwca 2019 r. Państwa członkowskie mają trzy lata (do 28 czerwca 2022 r.) na transpozycję dyrektywy do własnego prawa. Produkty i usługi objęte dyrektywą muszą być zgodne z dyrektywą do 28 czerwca 2025 r.

Cele  EAA

Celem dyrektywy jest wsparcie w unikaniu wykluczenia społecznego spowodowanego niedostępnością produktów i usług - niemożliwością samodzielnego z nich korzystania przez osoby z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami funkcjonalnymi.

Podstawowym celem przepisów jest usuwanie obecnych i potencjalnych barier w swobodnym przepływie dostępnych produktów i usług, które wynikają z rozbieżnych regulacji krajowych w zakresie dostępności.

Jakich produktów i usług dotyczy Europejski Akt Dostępności?

Zgodnie z opracowanymi założeniami, EAA ma zapewnić wspólne, jednakowe wymogi dostępności wybranych produktów oraz usług i odnosi się do:

  • sprzętu komputerowego,

  • systemów operacyjnych,

  • terminali samoobsługowych,

  • usług łączności elektronicznej (w tym zgłoszeń alarmowych),

  • audiowizualnych usług medialnych,

  • usług towarzyszących transportowi pasażerskiemu,

  • usług bankowych,

  • e-książek,

  • handlu elektronicznego.

Budowanie dostępności produktów i usług jako ciągły proces oraz przy wykorzystaniu projektowania uniwersalnego

Unia Europejska przyjęła założenie, że dostępność powinna być osiągnięta poprzez systematyczne usuwanie barier oraz skuteczne zapobieganie ich powstawaniu, w miarę możliwości poprzez wykorzystanie „projektowania uniwersalnego”. Projektowania, które uwzględnia zróżnicowane potrzeby ludzi np. „uniwersalnie” zaprojektowany podjazd pozwoli aby skorzystała z niego osoba poruszająca się na wózku, ale także rodzicom z wózkiem; serwis internetowy zgodny z wymogami dostępności będzie użyteczny dla osób z dysfunkcją ruchu i wzroku oraz dla osoby, która złamała rękę.

Dyrektywa wskazuje, jak mają być opracowywane instrukcje obsługi oraz jak powinien być projektowany interfejs użytkownika. Ponadto określa, jakie parametry należy spełnić, aby z urządzeń i usług mogły korzystać osoby z niepełnosprawnościami.

Źródła:

  1. Europejski akt o dostępności szansą rozwoju dla biznesu
  2. Osoby starsze jako konsumenci – co zmieni Europejski Akt Dostępności?
  3. Dostępność w Unii Europejskiej