Manifest
Manifest został opracowany w związku z transpozycją Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA) do polskiego porządku prawnego i ma na celu ułatwienie wdrażania dostępności w polskim biznesie.
Już 12 czerwca 2024 roku mieliśmy przyjemność zaprezentować Manifest w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, gdzie podczas debaty na temat przyszłości dostępności poruszaliśmy tematy najważniejszych wyzwań związanych z Polskim Aktem o Dostępności, które niebawem nas czekają.
Główną przesłanką dla Fundacji Widzialni oraz Business Accessibility Forum do opracowania Manifestu, był brak jednolitych zasad i wartości w realizacji tak wielkiego wyzwania, jakim jest ewolucja dostępności cyfrowej. Stworzyliśmy Manifest, jako "drogowskaz" dla wszystkich zaangażowanych w tę dziedzinę – biznes, organy nadzoru oraz organizacje pozarządowe.
Manifest BAF to uniwersalny dokument, który znajduje zastosowanie zarówno w podmiotach, jak i wśród konsumentów. Każdy powinien wziąć sobie do serca jego treść. Wspólnie możemy tworzyć bardziej inkluzywne i dostępne środowisko biznesowe.
Kliknij tutaj, aby zobaczyć wersję Manifestu BAF w prostym języku.
Manifest na rzecz dostępności
Business Accessibility Forum
Preambuła
Biorąc pod uwagę Konwencję ONZ o prawach osób niepełnosprawnych przyjętą 13 grudnia 2006 r., która ustanowiła globalne ramy dla dostępności oraz mając na względzie dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, która zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia, by produkty i usługi były dostępne dla wszystkich obywateli, wyrażamy nasze zadowolenie z wdrożenia przez polskiego ustawodawcę ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze.
Wejście w życie tzw. Europejskiego Aktu o Dostępności (European Accessibility Act, EAA) wzmacnia nasze dążenia na rzecz budowania społeczeństwa, w którym nie ma miejsca na dyskryminację, a dostęp do informacji, technologii oraz usług jest powszechny i niezależny od indywidualnych potrzeb. Z radością przyjmujemy te kroki, które prowadzą nas ku bardziej inkluzywnemu (włączającemu) i sprawiedliwemu środowisku cyfrowemu, które umożliwi każdej osobie pełne uczestnictwo w życiu społecznym, kulturalnym i ekonomicznym. Dostrzegamy też pozytywny wpływ ustawy na rozwój organizacji i kulturę innowacji wewnątrz przedsiębiorstw.
Manifest BAF na Rzecz Dostępności płynie wprost z tych podstawowych zobowiązań, jak i z naszego przekonania, że dostępność cyfrowa jest nie tylko prawem, ale i warunkiem pełnego korzystania z wolności obywatelskich i praw człowieka.
Nasze wartości
- Dostępność to prawo człowieka i zarazem podstawowy warunek efektywnego korzystania z wielu podstawowych praw, w tym prawa do informacji, prawa do prowadzenia działalności gospodarczej i pracy, prawa do edukacji, do uczestnictwa w kulturze oraz prawa do wolności wypowiedzi i komunikacji.
- Bez swobodnego dostępu do zasobów cyfrowych, te prawa pozostają jedynie deklaracjami niedostępnymi dla osób, które doświadczają czasowych lub stałych barier wynikających z wieku, ograniczeń funkcjonalnych, niepełnosprawności czy też braku odpowiednich technologii lub umiejętności cyfrowych.
- Wymogi nałożone ustawą to również szansa dla usługodawców i producentów do wprowadzania innowacji, nowych technologii i rozwiązań, które umożliwią dotarcie do nowych grup klientów i klientek. Dostępność (włączanie) to nie tylko obowiązek, ale i strategiczna przewaga rynkowa przynosząca korzyść zarówno konsumentom, jak i podmiotom gospodarczym. Wierzymy, że wprowadzenie dostępności doprowadzi do zwiększenia konkurencyjności na rynku, wesprze długoterminowy rozwój i zrównoważony sukces biznesowy.
Wizja BAF
- Realizacja prawa do dostępności wymaga wysiłku zarówno podmiotów publicznych, jak i prywatnych oraz głębokiego zaangażowania i współpracy osób eksperckich z różnorodnych dziedzin — od technologii informacyjnych, poprzez prawo, aż po edukację i projektowanie uniwersalne.
- Jest to też kwestia wymagająca trialogu i współpracy interdyscyplinarnej oraz między osobami decyzyjnymi, eksperckimi oraz korzystającymi z technologii, aby wymogi były jasne, racjonalne i uwzględniające standardy biznesowe, a przyjęte rozwiązania – nie tylko technicznie zaawansowane, ale przede wszystkim przyjazne i dostępne dla wszystkich użytkowników.
- Chcemy czuwać nad stosowaniem najlepszych, a zarazem realnych standardów dostępności, szerzyć wiedzę oraz przyczyniać się do tworzenia inkluzywnego (włączającego) społeczeństwa. Chcemy, aby każda inicjatywa, którą wspieramy, była krokiem naprzód w kierunku równego dostępu do cyfrowego świata dla wszystkich.
Zobowiązania
W naszym zaangażowaniu na rzecz dostępności:
- kładziemy szczególny nacisk na rozpowszechnianie i promowanie dobrych praktyk zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym,
- uważamy, że jednakowe rozumienie dostępności przez wszystkich interesariuszy ma kluczowe znaczenie dla jej realizacji w obrębie rynku wewnętrznego Unii Europejskiej,
- chcemy dzielić się wiedzą i doświadczeniem, aby z pożytkiem dla użytkowników wspierać polski oraz europejski biznes w dążeniu do pełnej dostępności cyfrowej, która jest nie tylko wymogiem nałożonym dyrektywą oraz ustawą, ale przede wszystkim standardem etycznym i społecznym.
Dekalog dostępności
Cieszy nas kierunek, w którym podąża Europa oraz Polska , które zobowiązują się do promowania dostępności. Chcemy jednocześnie podkreślić, że polskie przedsiębiorstwa będą miały zbyt mało czasu na wdrożenie dostępności w swoich organizacjach, bo ustawa wchodzi w życie już 28 czerwca 2025 r.
Dla nas prawo jest narzędziem postępu, które pokaże drogę do dostępności w sposób uporządkowany. Jednocześnie, dostrzegamy znaczące trudności w interpretacji zakresu podmiotowego oraz przedmiotowego ustawy, która jest pierwszą tak przekrojową regulacją tego typu.
W związku z tym deklarujemy zaangażowanie BAF w promowanie zrównoważonych, realnych i racjonalnych biznesowo praktyk dostępności, które ujęliśmy w Dekalogu Dostępności.
Nasz Dekalog pokazuje, co jest dla nas ważne i czym chcemy się dzielić z przedsiębiorcami, użytkownikami i organami nadzoru. Zależy nam na tworzeniu otwartego i dostępnego świata.
- Elastyczność we wdrażaniu wymagań ustawy
Dostępność jest procesem ciągłym, a nie jednorazowym działaniem. Zależy nam na przystosowaniu harmonogramów wdrożeń do realnych możliwości przedsiębiorstw. Jednocześnie widzimy asymetrię informacji dotyczącą rzeczywistości biznesowej i asymetrię technologiczną między organami nadzoru. - Harmonizacja regulacji europejskich
Promujemy zwiększenie liczby działań, które mają na celu harmonizację przepisów dotyczących dostępności w całej Unii Europejskiej. Podkreślamy konieczność eliminacji rozdrobnienia rynkowego i zredukowania kosztów dostosowań dla przedsiębiorstw poprzez ujednolicenie wymogów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych. Dzięki temu konkurencja będzie bardziej sprawiedliwa, a handel transgraniczny będzie łatwiejszy. - Wspólne standardy
Promujemy ideę stworzenia i egzekwowania jednolitych wymogów dostępności w różnych sektorach gospodarczych, aby zapobiegać rozdrobnieniu standardów wewnątrzkrajowych. Jedność regulacji jest najważniejsza dla efektywnej działalności biznesu i równych szans dla wszystkich przedsiębiorstw. - Zrozumiałe procedury
Podkreślamy znaczenie jasnych i precyzyjnych procesów wdrażania dostępności. Chcemy dążyć do tego, żeby były zrozumiałe i łatwe do realizacji dla wszystkich zainteresowanych stron. - Transparentna komunikacja
Zależy nam na transparentności we wszystkich aspektach dostępności, od zrozumiałej komunikacji wymagań, przez uczciwe informowanie podmiotów gospodarczych o ich obowiązkach, po otwartość organów nadzoru na informacje zwrotne. - Konstruktywny dialog
Dążymy do budowania porozumienia między biznesem, użytkownikami, a organami nadzoru, aby wymagania stawiane przedsiębiorcom były jasne, stosowne i elastyczne, oraz aby umożliwiły podmiotom gospodarczym efektywne, lecz stopniowe wdrażanie wymagań. - Zrozumienie technologiczne
Promujemy głębsze zrozumienie wyzwań związanych z wdrażaniem dostępności przez usługodawców, producentów, przedstawicieli, importerów i dystrybutorów, wspierając przedsiębiorstwa w adaptacji innowacji. - Partnerstwo
Zobowiązujemy się do edukowania użytkowników i użytkowniczek oraz rynku o korzyściach, które płyną z dostępności. Chcemy wspierać przedsiębiorstwa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności niezbędnych do wdrożenia dostępności. Liczymy również na zaangażowanie organów nadzoru we wspólnym promowaniu i wdrażaniu dostępności. - Inwestycje
Promujemy znaczenie inwestycji we wdrażaniu dostępności, które przyniosą wartość osobom, które korzystają z produktów cyfrowych oraz pozytywnie wpłyną na wzrost biznesowy przedsiębiorstw i rozwój organizacji. - Wykorzystanie standardów opracowanych przez Konsorcjum W3C
Podkreślamy rolę standardów opracowanych przez Konsorcjum W3C, a zwłaszcza wytycznych WCAG jako globalnego punktu odniesienia dla dostępności. Zachęcamy organy nadzoru i przedsiębiorstwa do ich używania i promocji.
Wezwanie do działania
Dostępność jest koniecznością, a nie opcją. Umożliwia wszystkim bez wyjątku korzystanie z szerokiego spektrum praw i wolności.
Poprzez nasze działania dążymy do tego, aby żadna osoba nie była wykluczona w środowisku cyfrowym. Jest to ważne nie tylko w kontekście EAA, ale również z punktu widzenia równości i podstawowych praw człowieka.
Zachęcamy do udostępniania treści Manifestu wszystkie osoby, które utożsamiają się z naszą wizją dostępnego świata oraz postulatami wyrażonymi w Dekalogu Dostępności.