To już oficjalne: Rekomendacje Grupy ds. EAA przyjęte przez Radę Dostępności!
20 lipca 2025 r. Rada Dostępności przy Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej przyjęła pierwszą pulę rekomendacji Grupy ds. wdrażania Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA). To ważny krok w stronę skutecznego stosowania ustawy, znanej jako Polski Akt Dostępności.
Efekt unikalnej współpracy
Rekomendacje przygotowała Grupa ds. EAA, która działa przy Radzie Dostępności.
Pracami kieruje Artur Marcinkowski z Fundacji Widzialni. Wspiera go dr Karolina Mendecka, dyrektorka Business Accessibility Forum.
To pierwsze przyjęte wytyczne Grupy. Powstały w ramach współpracy trzech stron tzw. trialogu:
- organów nadzoru rynku,
- ekspertów dostępności z organizacji społecznych,
- oraz przedstawicieli polskiego biznesu – skupionych w Business Accessibility Forum.
Ta różnorodna perspektywa pozwoliła wypracować spójne i praktyczne rozwiązania. Dzięki nim udało się wyjaśnić przepisy, które wcześniej budziły wątpliwości.
Dlaczego to ważne?
Rekomendacje są praktycznym przewodnikiem dla przedsiębiorców i instytucji:
- wyjaśniają kluczowe pojęcia,
- pokazują granice odpowiedzialności usługodawców,
- wyznaczają standardy ważne dla rynku, usług i konsumentów.
To dowód, że ustawa staje się konkretnym narzędziem do zastosowania w praktyce.
Przedsiębiorcy zyskują większą pewność, jak stosować przepisy. A konsumenci mają większą pewność, że dostępność będzie właściwie egzekwowana.
Podziękowania i kolejne kroki
Dziękujemy wszystkim osobom i instytucjom, które wzięły udział w przygotowaniu rekomendacji – ekspertom, przedstawicielom biznesu i organów nadzoru. Ten ważny krok był możliwy tylko dzięki tej współpracy.
To dopiero pierwsza pula rekomendacji. Kolejne są już przygotowywane i wkrótce zostaną przedstawione.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią uchwały Rady Dostępności, zatwierdzającej przyjęcie rekomendacji Grupy ds. EAA do stosowania.
Uchwała nr 2 Rady Dostępności
z dnia 20 lipca 2025 r.
w sprawie przyjęcia przez Radę Dostępności rekomendacji nr 1 - 6 Grupy roboczej do spraw wdrażania Europejskiego Aktu o Dostępności.
Paragraf 1
Rada Dostępności przyjmuje rekomendacje dla obszarów problemowych 1 - 6:
-
Czy definicja usług handlu elektronicznego obejmuje każdą sprzedaż przez Internet wszelkich produktów i usług, w tym tych niewyszczególnionych w ustawie z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (Dz. U. 2024 poz. 731, dalej: ustawa)?
Wniosek:
Definicja usług handlu elektronicznego powinna być interpretowana szeroko, obejmując:
- Wszelkie formy oferowania i świadczenia usług przez Internet, w tym usług sprzedaży wszelkich produktów.
- Również handel usługami i produktami niewymienionymi explicite w ustawie (np. usługi ubezpieczeniowe, z zakresu opieki zdrowotnej, sprzedaż ubrań, kosmetyków, leków, sprzedaż biletów na eventy, wydarzenia oraz wszelkich innych produktów i usług sprzedawanych online).
Rekomendacja:
Zakres definicji usług handlu elektronicznego obejmuje każde świadczenie i oferowanie wszelkich usług przez Internet, w tym usług sprzedaży produktów, bez względu na ich rodzaj czy wymienienie explicite w ustawie.
-
Czy usługodawca ponosi odpowiedzialność za brak dostępności usługi handlu elektronicznego na urządzeniu konsumenta?
Wniosek:
W świetle przepisów ustawy, usługodawca ponosi odpowiedzialność za zapewnienie dostępności świadczonych przez siebie usług handlu elektronicznego, jednakże odpowiedzialność ta nie rozciąga się na parametry techniczne urządzeń końcowych konsumentów.
Rekomendacja:
Mając na uwadze przepisy ustawy, a w szczególności art. 18 w związku z art. 2 pkt UZWD:
- Usługodawca, w rozumieniu art. 2 pkt 2 w zw. z art. 18 UZWD, ponosi odpowiedzialność za zapewnienie spełniania wymagań dostępności świadczonych przez siebie usług handlu elektronicznego.
- Jednakże odpowiedzialność usługodawcy nie obejmuje przypadków, gdy brak dostępności usługi wynika z ograniczeń technicznych urządzenia końcowego lub oprogramowania użytkownika, nad którymi usługodawca nie ma kontroli.
-
Czy w przypadku portalu, w którym e-handel stanowi tylko część działalności, wystarczy zapewnić dostępność jedynie strony oferującej lub świadczącej usługę, czy cały portal musi być dostępny?
Wniosek:
Zgodnie z ustawą, obowiązek zapewnienia dostępności dotyczy tej części portalu, która bezpośrednio związana jest z oferowaniem lub świadczeniem usługi handlu elektronicznego.
Rekomendacja:
Mając na uwadze przepisy UZWD, w szczególności art. 18 w związku z art. 5 pkt 32, a także zasadę proporcjonalności:
- Obowiązek zapewnienia dostępności odnosi się do "usług handlu elektronicznego" (art. 18 UZWD). W związku z tym, w przypadku portali wielofunkcyjnych, gdzie e- handel stanowi tylko część działalności, wystarczające jest zapewnienie dostępności tej części portalu, która bezpośrednio dotyczy oferowania lub świadczenia usługi e-handlu.
- Interpretacja 5 pkt 32 ustawy, definiującego usługi handlu elektronicznego jako "usługi oferowane lub świadczone na odległość (...) w celu zawarcia umowy", wskazuje, że obowiązek dostępności powinien dotyczyć tych elementów portalu, które są bezpośrednio związane z procesem zakupowym.
- Strona główna portalu jako kluczowy element nawigacyjny, powinna również spełniać wymogi dostępności w zakresie, w jakim umożliwia dostęp do usług handlu elektronicznego.
- Pozostałe elementy portalu, niezwiązane bezpośrednio z usługami handlu elektronicznego (np. blogi, fora dyskusyjne, sekcje informacyjne niezwiązane z zakupami), nie są objęte obowiązkiem zapewnienia dostępności na mocy przedmiotowej ustawy, chyba że inne przepisy stanowią inaczej.
-
Czy dostawca platformy e-handlu jest odpowiedzialny za podanie informacji o dostępności produktów dodawanych przez sprzedawców?
Wniosek:
Odpowiedzialność za podanie informacji o spełnianiu wymagań dostępności przez produkty i usługi spoczywa na producentach lub usługodawcach, a nie na platformach e-handlu, chyba że platforma e-handlu bezpośrednio oferuje i świadczy usługi e- handlu.
Rekomendacja:
- Odpowiedzialność za zapewnienie, że produkty wprowadzane do obrotu spełniają wymagania dostępności, spoczywa na producencie (oraz upoważnionym przedstawicielu, importerze, dystrybutorze) lub usługodawcy, zgodnie z art. 2 pkt 1 i 2 UZWD.
- Zgodnie z art. 18 pkt 1 ustawy, obowiązek udzielania informacji o spełnianiu wymagań dostępności dotyczy produktów i usług, jeżeli te informacje zostały podane przez zobowiązany do tego podmiot gospodarczy.
- Dostawca platformy e-handlu powinien zapewnić mechanizmy techniczne umożliwiające sprzedawcom zamieszczanie informacji o dostępności produktów, nie ponosząc odpowiedzialności za treść tych informacji.
- Zaleca się, aby dostawcy platform e-handlu promowali wśród sprzedawców świadomość znaczenia rzetelnego informowania o dostępności produktów.
-
Jak interpretować obowiązek dostosowania dokumentów na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych do wymogów ustawy?
Wniosek
Interpretacja obowiązku dostosowania dokumentów powinna uwzględniać zarówno wymóg dostępności dla dokumentów stosowanych w bieżącej działalności, jak i wyłączenie zawarte w art. 86 pkt 2 ustawy dotyczące plików dokumentów opublikowanych przed dniem wejścia w życie ustawy.
Rekomendacja:
- Zgodnie z art. 86 pkt 2 ustawy, pliki dokumentów opublikowane przed dniem wejścia w życie ustawy (28 czerwca 2025 roku) są wyłączone z obowiązku dostosowania do wymogów dostępności.
- Jednakże, dokumenty aktywnie wykorzystywane w bieżącej działalności powinny być dostosowane do wymogów dostępności, niezależnie od daty ich pierwotnej publikacji.
- Dokumenty, które pomimo publikacji przed wejściem w życie ustawy, są aktualizowane lub stanowią integralną część aktualnie świadczonych usług (np. regulaminy, wzory umów), powinny być traktowane jako podlegające obowiązkowi dostosowania.
-
Jak interpretować i mierzyć "zrozumiałość" informacji?
Wniosek
Pojęcie "zrozumiałości" należy interpretować zgodnie z definicją ustawową (art. 5 pkt 38 Polskiego Aktu o Dostępności), koncentrując się na poprawności językowej i technicznej przekazu, przy jednoczesnym uwzględnieniu standardów technicznych (WCAG 2.1) i norm zharmonizowanych.
Rekomendacja:
- Podstawą interpretacji "zrozumiałości" jest definicja ustawowa (art. 5 pkt 38 PAD), która koncentruje się na umożliwieniu zrozumienia treści i informacji związanych z korzystaniem z produktu albo usługi zgodnie z ich przeznaczeniem.
- Należy rozróżnić ogólne wymogi zrozumiałości od dodatkowych wymagań sektorowych (zwłaszcza dot. poziomu B2 dla bankowości detalicznej, art. 16 PAD).
- Ocena zrozumiałości może być wspierana w szczególności poprzez stosowanie zasad prostego języka.
- Wymogi dostępności powinny być realizowane zgodnie z przyjętymi standardami technicznymi (zwłaszcza zgodnie z aktualną wersją WCAG i normami zharmonizowanymi), przy czym stosowanie dodatkowych form komunikacji , może stanowić wartościowe uzupełnienie podstawowych wymogów dostępności.
Paragraf 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Podsekretarz Stanu
Przewodnicząca Rady Dostępności
Dokument podpisany elektronicznie przez: Monika Sikora
Data podpisu: 20 lipca 2025
Przeczytaj oryginalny komunikat Portalu Funduszy Europejskich